Artikel afbeelding

Veelgemaakte fouten bij startups

Een bedrijf opzetten doe je niet zomaar. Je hebt hét goede idee nodig. Maar dan ben je er nog niet. Bij het opstarten van je bedrijf komen veel dingen kijken, waardoor je met sommige dingen de fout in kan gaan. In dit artikel geven wij je 5 veelvoorkomende situaties, die je het beste kan ontwijken voor een succesvol bedrijf!

De verkeerde mensen aannemen

Wanneer je je bedrijf begint, werk je in het begin misschien alleen. Wil je groeien of red je het niet alleen? Dan moet je gaan kijken naar het aannemen van werknemers.

Wanneer je een klein en jong bedrijf hebt, is het van groot belang dat je de juiste mensen kiest. Want enerzijds werk je niet van 9 tot 5 wanneer je een bedrijf op zet, en anderzijds werk je in een klein team. Het is erg belangrijk dat iemand de juiste mindset heeft en goed past in de bedrijfscultuur. Het opvullen van een vacature met een onjuist persoon kan een blok aan het been van je bedrijf worden.

De confrontatie ontwijken

Een groot deel van startups word niet succesvol met het product of de dienst zij eerder voor ogen hadden. Sterker nog, vele startups falen omdat zij vast blijven houden aan het eerste idee, omdat er onvoldoende kennis is van de vraag in de markt.

Door kritiek op je product of dienst te gebruiken voor een nieuwe Minimum Vialble Product zul je blijven ontwikkelen in de juiste richting. Zo breng je uiteindelijk een product op de markt dat de problemen van jouw doelgroep wél kan oplossen.

Geld uitgeven… Teveel geld uitgeven

Startups hebben beperkte geldmiddelen. Smijt alles in één keer over de balk en in een korte tijd ben je blut en hebben de meeste uitgaven niks opgeleverd. Bekijk wat je nou écht nodig hebt, en wat waarde zal creëren voor je bedrijf, en geef je geld daaraan uit. Zorg dat je voldoende achter de hand houd en dat je controle hebt over alle inkomsten en uitgaven.

Beginnen vanuit een concept van competitie

Is je hele bedrijfsplan gebaseerd op dat van een concurrent? Dan is de kans klein dat je ver zal komen. Begin je bedrijf vanuit een probleem in de markt, in plaats vanuit de oplossing van een ander bedrijf. Zo kan je echt wat creëren met een onderscheidend vermogen, en zal grote concurrentie minder gemakkelijk jouw idee overnemen.

Te vroeg of te laat lanceren

Het moment waarop je je product op de markt brengt is essentieel. Zorg dat je product ver genoeg ontwikkeld is, dat het doet wat je belooft en aansluit bij de wensen van de doelgroep. Wanneer dit niet het geval is, kan het funest zijn voor je merk.

Maar lanceer je je product te laat? Dan kan het zijn dat een concurrent al iets vergelijkbaars op de mark heeft gebracht. Misschien is je product na een te lange periode wel over-ontwikkeld. Als het dan niet succesvol is, heb je misschien wel je investering weggegooid.

Herken je je zelf of jouw bedrijf in één van deze punten? Onderneem dan actie! Pas je aan en behoud het overzicht over al je activiteiten. Heb je hulp of advies nodig? Dan kan een deskundige bedrijfsadviseur ervoor zorgen dat je er niet alleen voor staat.

Op August 1, 2018