Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikelen

Artikel afbeelding

Hoe werkt Disney voor de ondernemer

De Disneystrategie
is erop gericht dromen om te zetten in werkbare strategieën.

In de crisisjaren ’30 had Walt Disney het idee om de eerste getekende bioscoopfilm te produceren. Het was niet bepaald het ideale moment om iets nieuws in de markt te zetten. Toch is Disney erin geslaagd om niet alleen de film te produceren maar ook om een zeer succesvol en winstgevend bedrijf neer te zetten.

De verschillende kanten van Walt Disney

Hoe ging dat in z’n werk? Aan de hand van analyses uit de jaren ’70, waar ook zijn naaste medewerkers bij waren betrokken, is een portret verschenen van een man met verschillende kanten. Zo bleek hij tijdens de ene vergadering samen met z’n team geweldig te kunnen fantaseren over allerlei mogelijkheden en karakters (dromer), terwijl hij deze opties een volgende vergadering al had uitgewerkt en met het grootste gemak driekwart of soms nog meer daarvan gelijk naar de prullenbak verwees als zijnde niet bruikbaar genoeg (realist). Ten slotte kwam hij ook bij vergaderingen waarin hij zeer kritisch tegenover de dan nog overgebleven ideeën stond. Disney presteerde het zelfs om een al volledig gemaakte tekenfilm (Sneeuwwitje) af te wijzen, ondanks het feit dat hij daardoor bijna failliet ging (criticus). Dit wijst op grote passie, want slechts het beste was goed genoeg. En dit maakt dus ook dat hij zo succesvol is geworden…

Dromer, realist en criticus

De Disneystrategie is erop gericht om dromen, wensen en verlangens om te zetten in werkbare strategieën. Met behulp van de Disneystrategie ontdek je hoeveel van een droom je kunt realiseren in het werkelijke leven met een beperkt budget in tijd, geld en andere resources.

Tips

Hoe gebruik ik de Disneystrategie in mijn bedrijf?

  1. neem één aspect van de Disneystrategie per dag. begin bij de dromer.
  2. denk de hele dag vanuit dit aspect, vanuit de dromer
  3. neem ’s avonds tien minuten de tijd om je wens of droom te verwoorden.
  4. doe de dagen daarop hetzelfde vanuit de andere aspecten (realist en criticus)

Het zijn niet de uitvoerders,
maar de bedenkers die de drijvende kracht vormen.

Wist je dat…

  • wist je dat je door steeds met verschillende ogen of van verschillende kanten naar hetzelfde onderwerp te kijken, je ‘wakker’ blijft en uiteindelijk iets krijgt (een product, dienst of resultaat) waar je volledig achter staat?
  • wist je dat een goed werkend team alle aspecten van de Disneystrategie in huis heeft én goed inzet
  • wist je dat de meeste teams alle aspecten van de Disneystrategie in huis hebben, alleen vaak niet herkennen en op waarde schatten?

Werk jij ‘Disneyproof’?

Wil jij ontdekken of jouw team ‘Disneyproof’ is? Of ben je ondernemer en wil jij vanuit je passie een werkbare strategie neerzetten? Ga dan aan de slag met ons en de Disneystrategie!

Op December 5, 2017


Auteur afbeelding
Over door Sietske Biesmeijer | jul 22, 2016 | Communicatie, Samenwerken, TEAM, TEAMwork |

Sietske Biesmeijer (47) heeft een samengesteld gezin met 4 kids, runt met man een eigen zaak en werkt meestal fulltime. Is daarnaast coach bij een landelijke coach aanbieder en heeft zitting in de Raad van Toezicht van Stichting VCO Oost Nederland.

Ingediend door PeopleCoaching

Postbus 40049, Enschede