Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikelen

Een krediet bij de bank aanvragen, wie durft het nog?

Stap 1: Zorg voor een goede introductie ‘Wil je snel zaken doen met de bank, zorg dan voor een goede introductie. Via een bevriende relatie gaat dat natuurlijk het beste. Daarnaast is het raadzaam om je hierbij door een adviseur of accountant te laten begeleiden. Want bel je gewoon met een bank om een afspraak te maken voor een kredietaanvraag, dan kost de daaropvolgende procedure altijd veel tijd en energie. En de kans op succes is relatief beperkt. Slaag je er echter in om via via direct met de juiste mensen in contact te komen, dan gaat het gewoon sneller en gemakkelijker.’

Stap 2: Schrijf een heel goed en gedetailleerd plan

‘Voor de crisis kwam het regelmatig voor dat banken op basis van de omzetcijfers een krediet verstrekten. Of dat verstandig was weet ik niet, maar tegenwoordig willen banken echt alles van een ondernemer en zijn bedrijf weten. Naast omzetcijfers en prognoses staan daarom in een goede aanvraag ook cijfers over de solvabiliteit van de onderneming, de rentabiliteit (winstgevendheid, red.) en liquiditeit (in hoeverre kan de onderneming aan de verplichtingen voldoen, red.).
In een goed plan staan ook marktanalyses. Het is verstandig om je hierbij niet alleen op je eigen prognoses te baseren, maar ook de studies en onderzoeken van de bank zelf of een onderzoeksbureaus. Via internet zijn dergelijk gegevens tegenwoordig heel makkelijk te verzamelen. Door deze cijfers zelf op te zoeken en in je plan te verwerken, ben je de bank een stapje voor.
Het is goed om een plan te laten toetsen door een accountant of adviseur. Er wordt dan een stuk serieuzer naar gekeken. Een ongecontroleerd plan biedt wat dat betreft weinig kans op succes.’

Stap 3: Werk je website en LinkedIn-profiel bij

‘Het is inmiddels wel een beetje raar, maar je maakt nog opvallend vaak mee dat websites van bedrijven volstrekt zijn verouderd. ‘Copyright 1998’ staat er dan op. Als je dat ziet, weet je genoeg. Vraag je een lening bij de bank aan, dan kan zoiets echt niet. Je krijgt daar vragen over. Zorg er daarom voor dat de website er goed uitziet en dat alle informatie die er op staat klopt. Dat geldt trouwens ook voor je LinkedIn-profiel. Heb je die niet goed bijgewerkt of ben je nog helemaal niet actief op LinkedIn, dan komt dat ook ter sprake. Want hoe wil je een onderneming starten als je geen ervaring hebt en niet over een relevant netwerk kan beschikken?’

Stap 4: Nodig de accountmanager bij je bedrijf uit

‘Als je de accountmanager van de bank bij je bedrijf uitnodigt dan heb je niet alleen het strategische voordeel dat jij een thuiswedstrijd speelt. Je kunt ook heel tastbaar maken wat je met het geld van de bank gaat doen. Een klant van mij had bijvoorbeeld geld nodig voor een machine. Toen heeft hij de plek laten zien waar deze komt te staan en uitgelegd wat er mee wordt gemaakt. De accountmanager krijgt zo een veel beter gevoel bij het plan. En dat vindt hij prettig. Want het hoofdkantoor van de bank bestookt accountmanagers voortdurend met talloze vragen en regels om er zeker van te zijn dat zij zich laten overtuigen van de kwaliteiten van de ondernemer. Nodig je de bank op je bedrijf uit, dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat alles er keurig uit ziet.
Je bedrijf laten zien zal niet altijd werken. Want veel banken verstrekken alleen nog maar kredieten aan bestaande klanten of echt hele goede en kredietwaardige ondernemingen. Je merkt dat banken wat dat betreft echt de krenten uit de pap pikken. Van bank wisselen bij een afwijzing is hierdoor niet eenvoudig. Hoewel het soms mogelijk is om bij een andere bank een lening met staatsgarantie af te sluiten omdat de huisbankier dit niet zelf kan doen.’

Stap 5: Bereid een antwoord voor op lastige en financiële vragen

‘Start je een bedrijf, dan is het belangrijk om goed na te gaan of de bank vragen zou kunnen stellen over je CV. Zo komt het wel eens voor dat mensen die bijvoorbeeld een opleiding aan de hogere hotelschool succesvol hebben afgerond, op basis van hun managementkwaliteiten in een hele andere bedrijfstak terechtkomen. Bij een kredietaanvraag kan dat vragen opleveren in de trant van: ‘U hebt een opleiding gevolgd aan de hogere hotelschool en nu wilt u in een totaal andere branche een onderneming starten of overnemen. Kent u de markt en het product wel voldoende?’
Het is echt heel belangrijk om voor het gesprek ook de financiële paragraaf goed voor te bereiden. Ondernemers kunnen vaak heel enthousiast en gedreven over hun plan of idee praten, maar de financiën beheersen zij onvoldoende. Wil je een goede indruk maken, dan moet die financiële kennis er zonder haperen uit komen. Daarnaast is het van belang om een goed verhaal klaar te hebben bij de product-markt-combinaties. Of kort gezegd: Wat ga je aan wie verkopen, hoeveel geld ga je daarmee verdienen en wie zijn je concurrenten?’

Op August 22, 2013


Ingediend door Van Montfort & Van Dijck Bedrijf Advies Bureau BV

Kanaaldijk N.W. 21b, Helmond