sluiten X

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

Uw eigen Senseo-succes

De Senseo koffiemachine is nog steeds één van de belangrijkste voorbeelden van een succesvolle samenwerking tussen bedrijven, zelfs nog 9 jaar na de marktintroductie. Op internet vind je nog het oorspronkelijke reclamefilmpje, met een man (natuurlijk van Philips) en een vrouw (van Douwe Egberts) die elk met hun eigen ideeën voor een nieuwe manier van koffiedrinken op straat tegen elkaar aan lopen. In het volgende shot drinken ze een kopje Senseo-koffie tijdens de inrichting van hun nieuwe huis, want ook privé is er wat moois opgebloeid.
Zo idyllisch als deze samenwerking wordt uitgebeeld is niet echt realistisch. De praktijk was overigens ook wel anders. Douwe Egberts had te maken met tegenvallende koffieverkopen en zocht een partner om een apparaat te ontwikkelen voor het maken van één kopje koffie. Philips en andere elektronicabedrijven wilden in eerste instantie niet meewerken en daarom is Douwe Egberts zelf maar een apparaat gaan ontwikkelen. Cor Boonstra was op dat moment bestuursvoorzitter bij Philips en zat ook in de raad van commissarissen zat bij Sara Lee/Douwe Egberts. Hij bracht de partijen opnieuw bij elkaar, en zelfs toen ging alles niet van harte, ondanks het latere succes.
Samenwerken met een ander bedrijf is dus niet iets wat je even bij een borrel regelt, alhoewel daar wel prima ideeën kunnen ontstaan. In eerste instantie moet je kijken welke activiteiten je met het andere bedrijf wilt ontplooien. Voegt een samenwerking echt waarde toe voor de klant? De tweede stap is om alles juridisch te regelen. Werk je onderling samen op basis van een contract, of ga je een nieuwe rechtsvorm oprichten? Tot slot moet je de balans tussen beide bedrijven in de gaten houden: is het nog steeds een gelijkwaardige relatie en verdienen beide bedrijven aan de samenwerking? Want zodra één van de twee partners erop verliest, is de samenwerking snel over.
Hoe komt u nu tot uw eigen Senseo-succes? Wellicht door eerst eens met uw klanten te praten. Wat missen ze nog in uw producten- of dienstenportfolio? Wat zou uw bedrijf nog aantrekkelijker maken om zaken mee te doen? Vervolgens kunt u kijken of u dat zelf kunt regelen of dat een partner u daarmee kan helpen. En als u bereid bent om een stukje controle uit handen te geven in ruil voor extra winst, dan kan een prima samenwerking ontstaan.

Op October 21, 2011